ⓘ Film – utwór audiowizualny, składający się ze scen, które składają się z jednego lub więcej ujęć. Pierwotnie filmy wyświetlano w kinach, współcześnie również w ..

Film sportowy

Film sportowy – gatunek filmu fabularnego, któr...

Film krótkometrażowy

Film krótkometrażowy – film, którego czas proje...

Film komediowy

Film komediowy, komedia filmowa – film przedsta...

Film wojenny

Film wojenny − gatunek filmowy dotyczący wojny ...

Dramat

Dramat – jeden z trzech rodzajów literackich. J...

Film familijny

Film familijny, film rodzinny – gatunek filmowy...

                                     

ⓘ Film

Film – utwór audiowizualny, składający się ze scen, które składają się z jednego lub więcej ujęć. Pierwotnie filmy wyświetlano w kinach, współcześnie również w telewizji i za pomocą innych urządzeń, takich jak magnetowidy, odtwarzacz DVD, blu-ray.

                                     

1.1. Technika filmowa Nośniki

Podstawowym nośnikiem, na którym był utrwalany i z którego wyświetlano film, była światłoczuła błona fotograficzna 35 mm. Na taśmie filmowej obraz jest zapisany w postaci pojedynczych kadrów, przesuwających się w projektorze kinowym z prędkością 24 klatek na sekundę w epoce kina niemego było to 16 klatek na sekundę.

Rzadziej stosowane były inne szerokości taśmy: 70, 16, 8 mm i super 16 i super 8. Dla potrzeb telewizji filmy rejestruje się także na nośnikach magnetycznych Beta SP i cyfrowych.

                                     

1.2. Technika filmowa Proporcje ekranu

Początkowo filmy wyświetlano na ekranach w proporcji 1:1.33 podstawa 4, wysokość 3 – taki format przyjęto też dla ekranu telewizyjnego. Po wprowadzeniu na taśmę filmową ścieżki dźwiękowej format standardowy to 1:1.37. W walce z rosnącą konkurencją telewizji w latach 50. XX wieku wynaleziono szeroki panoramiczny ekran cinemascope. W kamerach i projektorach zastosowano obiektywy anamorfotyczne; ekran wydłużył się do proporcji 1:2.55. W latach 60. prowadzono tzw. cineramę z wykorzystaniem taśmy 70 mm, z ekranem w proporcjach 1:2.75.

Obecnie w kinach najczęściej stosuje się format pośredni tzw. kaszetę 1:1.66 lub 1:1.85, a taśma 70 mm znalazła zastosowanie przy wyświetlaniu obrazów trójwymiarowych w systemie IMAX. Ekran ma tu proporcje 1:1.43, a kadr jest ustawiony na taśmie poziomo, a nie pionowo jak na taśmie 35 mm.

                                     

1.3. Technika filmowa Rozwój technologiczny

Większość współczesnych filmów jest udźwiękowiona – to znaczy, że posiada dźwięk ściśle zsynchronizowany z obrazem. Dawniej popularne były filmy nieme, na których wszystkie teksty pojawiały się w formie napisów.

W historii filmu istniało kilka momentów przełomowych. Pierwszym z ważniejszych było wprowadzenie dźwięku, później koloru, różnych formatów ekranów np. ekran panoramiczny – cinemascope, filmów trójwymiarowych zob. IMAX, dźwięku stereofonicznego Dolby Stereo. Jednym z ostatnich przełomów było pojawienie się technologii cyfrowej zarówno przy efektach inscenizacyjnych jak i przy rejestracji obrazu High Definition. Dotyczy to szczególnie filmu animowanego, gdzie coraz powszechniejsza jest animacja 3D imitująca przestrzeń trójwymiarową zobacz np. Final Fantasy – realistyczną animację 3D, imitującą film aktorski.

                                     

2. Typy filmów

Film to bardzo obszerna dziedzina i można ją podzielić na wiele sposobów. Podstawowy i najbardziej popularny z nich to podział na rodzaje:

  • film eksperymentalny - utwór przynależący do tego rodzaju nie musi np. być oparty o scenariusz, opowiadać historii, stosować powszechnie przyjętych zasad języka filmu. Film eksperymentalny przyjmuje dwie podstawowe formy: abstrakcyjną lub asocjacyjną. W tej pierwszej opiera się w całości na właściwościach, jakie niesie ze sobą obraz kolor, kształt. W drugiej zaś główną formą oddziaływania jest zestawianie rozmaitych elementów, niekiedy z pozoru do siebie nieprzystających, w celu wyrażenia autorskiej idei.
  • film animowany – tworzony za pomocą klasycznych technik poklatkowych – rysunkowych lub przestrzennych np. lalkowych i plastelinowych lub najnowszych technik komputerowych – animacji 3D,
  • film oświatowy – dla celów dydaktyczno-instruktażowych,
  • film fabularny – aktorski film fikcji,
  • film dokumentalny – film o treści niefikcyjnej, dokumentujący rzeczywistość,
  • film propagandowy – dla celów jakich w danym momencie wymaga propaganda,

Pojęcie filmu w społecznej świadomości najczęściej kojarzy się jednak z rozrywkowymi aktorskimi filmami fikcji nazywanymi też fabularnymi.

W zależności od długości filmy dzielą się na

  • krótkometrażowe – do 22 minut,
  • średniometrażowe – od 22 do 55 minut,
  • pełnometrażowe – ponad 55 minut – przeciętnie 90-132 minut.

Dla telewizji powstają seriale telewizyjne złożone z wielu odcinków. Najczęściej stosowane długości odcinków to 13, 15, 25, 30, 50 minut.

Wielojęzycznym słowniku

Tłumaczenie
Free and no ads
no need to download or install

Pino - logical board game which is based on tactics and strategy. In general this is a remix of chess, checkers and corners. The game develops imagination, concentration, teaches how to solve tasks, plan their own actions and of course to think logically. It does not matter how much pieces you have, the main thing is how they are placement!

online intellectual game →